Кой отвори кутията на Пандора с мобилните оператори?

Анализи

Екип Буревестник

В последните няколко дни особено актуална е темата с т.нар. индексация на договорите и цените, които предлагат на клиентите си мобилните оператори у нас. Поредното увеличение е оправдано с индекса на инфлацията у нас, но по-странното е, че трите мобилни оператора предлагат различно увеличение – от 4,7 % от Виваком до 9,5 % от А 1 и Йетел. Това е третото увеличение за последните три години и то се натрупва кумулативно. Причината, с която се оправдават мобилните оператори е една и съща още от 2020 - инфлацията и повишените разходи за заплати и наеми. Интересното е, че нямало да се променя цената на социалните абонаменти планове и тези за хора с увреждания, по договори с придобитите оператори, цифрова кабелна телевизия и други. Нима при тях няма инфлация? На този въпрос ще трябва да отговори съдът у нас, защото вече има стотици жалби от потребители.

И все пак, кой „развърза“ ръцете на мобилните оператори?

Телекомите вкараха в действие клаузата за индексация за първи път през 2022 година, когато поискаха корекция в цените общо за две години назад – 2020 и 2021 г. Тогавашният председател на Комисия за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов настоя, че имат право да индексират, но само за една година, защото така е записано в общите им условия. А тогава членовете на Комисията, които го подкрепиха бяха Константин Арабаджиев и Константин Райков. Арабаджиев, който и сега е в КЗП, на последното открито заседание се обяви популистки в защита на потребителите и дори влезе в спор с част от участниците в тази разширена среща. Странна метаморфоза, не мислите ли? Преди 2 години обявяваш и гласуваш заедно с Маргаритов и Райков, че клаузата за увеличение е равноправна, а само 2 години по-късно си на коренно противоположно мнение.

За любимия на Корнелия Нинова председател на КЗП Маргаритов едва ли има медия в България, която да не е писала и едва ли има какво още ние да добавим.

В атаката срещу опита на КЗП да спре по някакъв начин поредното увеличение се включи и председателят Федерацията на потребителите Емил Георгиев, който обвини държавните органи и посочи като причина  за проблемите бездействието на парламента.

В казуса с индексацията на цените от страна на мобилните оператори потребителите почти нямат полезен ход, без ефективната намеса на отговорните институции. Евентуален шанс да намерят по-изгодно предложение при някой от другите два телекома имат само тези потребители, чиито безсрочни договори или срочни договори изтичат скоро. В противен случай, при предсрочно прекратяване на срочен договор, дори на основание индексацията на цените, клиентът ще дължи до три стандартни месечни такси.

Заради едно решение на Маргаритов, Арабаджиев и Райков и последваща заповед на Маргаритов от 2022 г. В нея блестят цитати от рода на „ … Логично е мобилният оператор да индексира тази цена в разумен срок след обявяването от Националния статистически институт на средногодишен индекс на потребителските цени …“ и „ … Все пак, когато потребителят е правил своя избор дали да сключи договор с конкретния оператор, той е взел решение въз основа на клаузите на договора, а там ясно е посочено, че операторът може да индексира цената на месечната такса веднъж годишно със средногодишния индекс на потребителските цени само за предходната година …“

Още от Анализи