"Това е изключително трагичен инцидент, защото той беше предвидим, той беше прогнозируем. Ние казахме, че ще се случи подобно нещо. Цифрите са ясни – два пъти повече загинали – от 4 стават 8, след като са сложили мантинелите. АПИ си е заровила главата в пясъка и повтаря една мантра, че всичко било законно и всичко било според наредбите. Не е така. Това каза Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадалите при катастрофи в предаването „Здравей, България“ по Нова телевизия. И посочи, че от 2014 година има нова наредба за ограничителните системи за пътищата и изискванията към тях. Тя позволява да се преместят тези мантинели. "Когато са слагани преди 5 години, стандартът е бил 50 см от края на пътната настилка, но се е допускало, след една процедура, която минава през Института по пътища и мостове, отново да бъдат преместени", поясни Тодоров.
Той каза и конкретни имена.
„Преди три-четири години съм занимавал с този проблем члена на УС на АПИ Десислава Паунова и й обясних, че това рано или късно ще се случи. Казва „Наредбата е такава, нищо не можем да направим“. Не, наредбата не е такава“, подчерта Тодоров.
Наскоро направеният одит на пътищата от Държавната агенция по пътна безопасност показва, че 50% от тях не отговарят на стандартите за безопасност, заяви председателят на Асоциацията на пострадалите при катастрофи. „Сега се надявам, че АПИ няма отново да обърне гръб и да каже „Гледайте си работата“. Не може това да продължава. Ако не се вземат мерки, най-вероятно хората ще затворят пътя“, предупреди той.
Експертът по пътно строителство инж. Ясен Ишев обясни, че тъй като пътят е с малък габарит, ако се сложи мантинела в средата за по-голяма безопасност, той ще се стесни още повече.
"Това е двулентов път, който изисква определени минимални условия. Когато започнаха случаите с тези мантинели преди четири-пет години, ние се свързвахме от Научно-техническите съюзи по транспорта с проектантите. Още тогава ние предвиждахме, че това нещо ще започне да се случва. Колите, които аварират или им се случва нещо - няма къде да отидат. Те спират в платното за движение. Проектантите ни отговориха, че всичко е по норматив. Такова им е заданието, те са го изпълнили", обясни инженерът.
И уточни, че голяма българска проектантска фирма просто си е изпълнила заданието.
"Заданието го дава възложителят – Агенция „Пътна инфраструктура“, посочи той.
При този път има „светлинен габарит“ и „динамичен габарит“.
„Динамичният габарит стеснява самия път. Когато се движат, водачите бягат от препятствието, което всъщност е тази ограничителна система. Колкото е по-висока, толкова повече ще бягат. Това е рефлексът на шофиращите. Ако имате от дясната си страна стена, вие ще гледате да се отдалечите колкото се може. Колкото е по-висока е тя - толкова повече ще бягате", обясни инж. Ишев.
По думите му експертите многократно са предупреждавали, че ограничителни системи не трябва да се слагат навсякъде, тъй като някои участъци стават опасни.
„Така направиха наредбата за проектиране на пътища, че могат да слагат ограничителни системи на всички пътища, където си пожелаят – и си слагат. Министърът на регионалното развитие и благоустройството се подписва“, добави инж. Ишев.
Участъкът е с отдавна изчерпана пропускателна способност. „Този път отговаря на изискванията за автомагистрала или най-малкото за четирилентов път. Ако това не е проектирано досега, трябва да се проектира веднага и в най-кратки срокове да се изгради четирилентов път с по две ленти в посока на движение“, заяви експертът.