Правителството прие промени в правилника за издаване на българските лични документи, съобщиха от правителствената пресслужба.
Документът е изготвен във връзка с необходимостта от синхронизация със Закона за електронно управление.
Урежда се получаването по служебен път на информация за удостоверяване на лица с трайно увреждане. Тези данни ще се получават от Единната информационна система на медицинската експертиза. Предвидено е, когато тази информация не е достъпна по служебен път, заявителят да представя валиден удостоверителен документ от компетентен орган с цел ползване на преференциална намалена такса за издаване на документ за самоличност.
Във връзка с промяна в ЗДвП, влязла в сила от 01 август 2023 г., се променя и образецът за заявление за издаване на свидетелство за управление на моторно превозно средство.
С редакция, внесена в ПИБЛД, временният паспорт за окончателно напускане на България се включва в документите сред документите, издавани на пребиваващи в страната ни.
Промяната на ЗБЛД налага редакция и на следните релативни разпоредби в ПИБЛД както следва:
Временният паспорт за окончателно напускане на страната да бъде включен сред документите, издавани на пребиваващите в България чужденци;
При подаване на заявление за издаване и подмяна на СУМПС заявителят, за да удостовери самоличността си, освен лична карта, временна карта за самоличност или паспорт, ще може да предоставя и предходно издадено свидетелство за управление на МПС. Съгласно ЗБЛД свидетелството представлява български документ, удостоверяващ правоспособността за управление, а за българските граждани - и самоличността на територията на страната ни, чрез съдържащите се в него данни;
Предвижда се подменените чуждестранни свидетелства за управление на МПС да се изпращат от ГД „Национална полиция" на държавата, която ги
е издала, като по този начин се избягва задължението тези документи да се изпращат във всички случаи чрез Министерството на външните работи.
Създава се и правна уредба за изпълнение на Регламент, прилаган от държавите членки на ЕС, който не предвижда възможността за издаването на безсрочни личните карти. В този смисъл се регламентира 10-годишен максимален срок на валидност. Предвидено е и правно основание за валидност на лична карта до 30 години, в случаи на депозирано искане на лица над 70-годишна възраст.
С приемането на документа се въвеждат и нормативни гаранции за изпълнение на одобрения от МС модел за централизирана персонализация на българските лични документи - лична карта, разрешение за пребиваване и карта за пребиваване, което ще се извършва в центъра за централизирана персонализация при Дирекция „Български документи за самоличност".