От 2026 г. правостоящи и в самолета


Вертикалните седалки са преминали необходимите тестове за безопасност и се очаква през 2026 г. нискотарифните авиолинии да пуснат билети за т.н. „стоящи“ места, съобщават британски медии. Освен че услугата ще бъде значително по-евтина в сравнение със закупуване на билет за „седящо“ място, докладите показват, че така ще се повиши капацитетът на самолетите с 20%. Седалките за правостоящи ще приличат на тези за велосипеди, поставя пътниците в полу-стоящи позиции. Предвижда се такива седалки да се използват само на къси разстояние – при полети под 2 часа.

Специфичната седалка е дело на италианската компания Aviointeriors. Дизайн, напомнящ на седло за езда, предлага допълнителни подплънки и стабилна конструкция. Седалките ще се свързват директно с пода и тавана на самолета.

В официално изявление от компанията пише:

„Иновативната седалка отваря възможност за по-достъпни пътувания и създава пространство за комбиниране на различни класи пътници в един и същи самолет. По-изправената позиция позволява седалките да се разполагат по-близо една до друга и да се пести място, без това да компрометира напълно удобството.“

Концепцията за „стоящи“ места в самолетите не е нова. През 2010 г. Ryanair обмисляше въвеждането на такива места, но плановете бяха отложени поради строги изисквания за безопасност от страна на Европейската агенция за авиационна безопасност (EASA). Главният изпълнителен директор на Ryanair, Майкъл О’Лиъри още през 2012 г. заявява, че той би искал моделите Boeing 737 и Boeing 800 да бъдат оборудвани с 10 реда такива седалки и още 15 реда със стандартни места. О’Лиъри е споменавал, че билетите за изправените места може да струват между 1 и 5 британски лири.

Идеята за толкова евтини самолетни билети обаче срещна сериозна съпротива от страна на авиационния сектор. Основните притеснения са свързани с нивото на комфорт и безопасността при турбуленции или спешни ситуации. Въпреки това, авиокомпаниите настояват, че новите седалки – които разполагат с предпазни колани – отговарят на международните изисквания за безопасност и ще се използват само по определени маршрути. Засега обаче, полуправостоящите места не успяват да впечатлят потенциалните пътници.

Още от Новини