Любимата пиарка на Бойко Борисов (след Севдето, разбира се), Ванина Колева, се е превърнала в истинска бизнесдама, научил сайтът Narod.bg от нейна приказлива и завистлива дружка. Оказва се, че „мократа мечта“ на застаряващите политици в ГЕРБ печели яки пачки с усвояването на милиони по европроекти.
Схемата
През май 2021 г. е основана компания „Лонгрийч“ ЕООД с капитал от едва 2 лева, която обаче бързо подписва договор с ГЕРБ за обслужване на партията в социалните мрежи. Дружеството е вписано към агенциите, с които ГЕРБ работи още през юни същата година. Нейната дейност обаче, според партията и управителя на фирмата, е договорна тайна. Знае се само, че „Лонгрийч“ работи с една единствена партия и то срещу месечен абонамент, заради което не присъства в отчета на ГЕРБ пред Сметната палата. Фирмата се управлява от кръг хора около Ванина, която започва като пиарка на Красен Кралев, но вече се е издигнала високо в партийната йерархия като много близка до Бойко Борисов.
Издигането на „Лонгрийч“
Партийната пропаганда навлиза в нова, дигитална и по-организирана фаза след като Борисов и ГЕРБ падат от власт. Ванина Колева и хората около нея са натоварени да измислят нова стратегия. Около нея гравитират някои познати имена, като столичния общински съветник Димитър Вучев, а месец по-късно се присъединяват Никола Димитров и Кристиян Шкварек. Димитров е служител на партийната телевизия „Европа“ (в момента „Euronews“) и отделно собственик на компанията „Дуалити Медия“, която се занимава с маркетинг в социалните мрежи. Шкварек пък е бивш кандидат за евродепутат от ВМРО и настоящ представител на „Европейски консерватори и реформисти“ (ЕКР) за България.
Първоначално съдружниците в „Лонгрийч“ са двама: Никола Димитров и Виктория Вировска, годеницата на Кристиян Шкварек, като фирмата е регистрирана на личния адрес на двамата, вложили … по 1 лев за участие в дружеството. В началото на 2022 г. Вировска излиза от фирмата и Димитров остава едноличен собственик, като адресът също е сменен с такъв на ул. „Позитано“.
Фирмата има договор с ГЕРБ и се занимава с рутинни задачи, като управление на стотиците неорганизирани общински, областни и личностни страници на партията. Наред с това ЕООД-то печели обществени поръчки и усвоява милиони по европроекти.
В социалната мрежа има една страница, вдъхновена от сериала „Ало, ало“ – „Мишел от Съпротивата“, създадена през 2020 г., която публикува общополитическа сатира срещу всички. И при нея има сигнали за работа с пропагандния отдел на ГЕРБ. Можем да добавим още „Хер Флик“ и „Баче Кики“.
Някои от тях в миналото са били създадени за откровена пропаганда в прослава на други лидери на партии - Слави Трифонов. Сега обаче „онлайн спецовете“ на ГЕРБ „стъпват“ върху вече събраните лайкове и последователи на страниците и изграждат нов, съвсем различен агитационен модел – възхвала на Бойко Борисов, плюене по Кирил Петков, Лена Бориславова, Асен Василев и по лидерите на ДБ. Повечето от тези страници са анонимни и копират снимки и текстове на утвърдени медии.
Преди време една от страниците публикува подигравателно меме за Георги Харизанов – един от известните ласкатели на Борисов, заради това, че е харесал снимка на страницата на „Да, България“. В отговор Харизанов, който беше изпълнителен директор на Телевизия Европа, а сега е изчегъртан от най-близкия кръг, коментира:
„А, Анинав Авелок как е, как кара лятото?“, заигравайки се с обратното изписване на името на Ванина Колева, което тя използва за своя Facebook акаунт – Aninav Avelok.
За заплетената мрежа от „автентични“ страници във Facebook, която всъщност се управлява и финансира от ГЕРБ, разкри информация преди време и „Капитал“. За Колева се знаело още, че управлява неофициално и близкия до ГЕРБ сайт „Трибюн“, собственост на Красен Кралев, въпреки че по неизвестни причини името й не може да бъде открито в редакционното каре. Слуховете, на които ние не искаме да вярваме, разбира се, я свързват и със сайта „Демократ“.
Като добавим и слуховете отреди няколко месеца, че бившият градоначалник на Пловдив Иван Тотев е придобил контролния пакет от „Агенция Фокус“ и Радио Фокус, както и „правоверната“ Агенция ПИК, медийната империя на ГЕРБ се увеличава с всеки изминал ден. Сигурно, за да се противопостави на медийната група около кръга "Капитал"?
Въпросът е закога и закъде?