За духа на институциите, за смисъла на политическия процес и за предстоящите избори гост в БНТ „Денят започва“ беше конституционалистът и бивш конституционен съдия проф. Пламен Киров. Има ли нещо драматично от конституционна и юридическа гледна точка в това Румен Радев да излезе на партийния терен?
"Аз не виждам той да се е затичал към политическия терен, който е много кален в момента, коментира проф. Киров. Според него, в България всичко може да видим, защото винаги целесъобразността се поставя над конституционосъобразността, законосъобразността и т.н. Видяхме една домова книга, сега престои да се назначи домоуправител и домсъвет в лицето на служебно правителство. Това е при нас, не бива да се изненадваме. Освен това, аз не знам как си представят - президентът хвърля оставка, излиза и започва да прави партия, отива да я регистрира в Софийския градски съд, прави учредително събрание."
Той обясни, че президентът не е деполитизиран, а само не може да участва в ръководството на политически партии.
"Но може да бъде член на политическа партия. Така че, излиза, става член на политическа партия, след един месец правят конгрес, избират го за лидер и готово. Има механизми по които това да стане."
Проф. Киров коментира, че досега България е имала всякакви президенти - и обединители, и разединители на нацията, и хора, които са нарушавали конституцията, като са пречили на една политическа партия да излъчи кабинет.
"Все пак ние се намираме в България. Това, което пише в Конституцията и това, което би трябвало да бъде създадено като традиции, при нас го няма. Ето, виждате желание да се измени отново изборния кодекс, при положение, че Венецианската комисия е казала - 6 месеца преди деня на изборите, не пипайте изборните правила."
По отношение на очакванията президентът да слезе на политическия терен като новия лидер и месия и да оправи нещата, той изказа мнение, че това са очаквания свързани с кризите, които настъпват в парламента и невъзможността да се излъчи правителство. Често пъти обвинят Румен Радев, че злоупотребява със служебните правителства. Като искате да не злоупотребява със служебните правителства, излъчете парламентарно правителство. Служебното правителство винаги е последица от невъзможността на парламента да излъчи парламентарно правителство. Не бива да се учудвате, че когато правите два или три избора в рамките на една година и не излъчвате парламентарно мнозинство, съответно правителство, идва служебно правителство. И в тази среда президентът придобива малко по-други функции, отколкото строгия канон на конституцията му повелява.
Той обясни, че президентът осъществява политическа власт, защото той се избира така, както се избира и парламентът.
"И парламентът, и президентът могат с еднакъв успех да говорят от името на нацията, защото са пряко избрани, т.е. има една двойна легитимност на институциите. Това е особеност на нашия конституционен модел, който в никакъв случай не е слабост. Защото какво би станало, ако се избираше от парламента с квалифицирано мнозинство? Щяхме да получим едноличен Висш съдебен съвет. Като не могат да постигнат квалифицирано мнозинство за избиране на президент, щяхме да блокираме и тази институция."